Thursday, August 12, 2010

Adakah anda materialistik?

Salam and hi..

dalam hidup yg serba moden ni, dlm pasaran ade la byk brg2 yg best. ade yg cantik ade yg mahal je lbh. Sebagai sorg lelaki, mende ni pon kene gak kat golongan saye. Cume ktorg ni mls je skit and lebih kedekut. Orang laki mungkin x gi kuar ke shopping kompleks, tp lbh kpd usha mende kat mudah.com atau kat site produk tersebut. So sebenarnye laki pmpn pn same jek, kaya atau miskin. kadang2 aku jdk sedih tgk membe2 dan ahli keluarga yg slalu dok mengusha brg yg di idam2kn. kadang2 tgk dgn income yg de, mende yg nk tu x de importance n semata2 kejar dunia sgt. pengaruh dunia kuat tol en? Da la cost of living kat MALAYSIA TERCINTA tinggi ni nk mampos. kalo rendah la, x de wujudnye cite BERSAMAMU tu, agaknye PM Najib kte tu tgk x cte tu? agaknye hamba Allah yg dlm cte tu masih lagi camtu ke?

what r u thinking i wonder?
Sampai bila la orang yg kurang pendapatan nk idop cani?









kenape agaknye org leh jdk camni ek? maybe diorg nk kejar lifestyle, maybe diorg rase mende2 ni akan lengkapkn idop diorg. mcm skang la en, dak2 skola da de CAMERA SLR, kalo diorg jage leklok x pe gak. ni dok wat tyg2 gantung camtu jek. kalo btol2 reti tangkap gamba x pe gak. aku bkn nk condemn yg minat camera ni buang mase, cume x yah la nk duk angkut mende tu ke hulu hilir. kadang2 aku tgk abang aku sendiri pn sedih (mintak maaf yek, ami penah ckp sblom ni) penting sgt ke lifestyle yg abg nk kejar tu? i've tried talking to u, but u never listen. i hope this time u will listen. skang aku nk korg tanye diri korg? penting sgt ke korg mengejar gaya hidup korg tu? cube la tgk diri kat dlm cermin lps korg siap2 sblom nk gi tgk wyg tu en. tanye diri korg? btol ke mende yg aku kejar ni? adakah diakn bagi aku kebahagiaan yg nk dicari? is this what life is all a bout? nk ke korg idop enjoy2 sampai korg tue nnt? agaknye Allah pandang x korg mase kat akhirat nnt? aku rase org yg de akal pn leh jwb soklan ni. korg tanye diri korg, tgk cermin eye to eye. aku rase korg tau jawapannye.


Satu lagi aku nk tegur. kenape la manusia zmn skang sgt mls nk carik duit yg halal. Sanggup msk mende cam MLM. Da la merompak org pastu carik org len soh rompak gak. Ape la punye keje, duk tyg duit2 kat facebook. bg la ayt manis "belum cube mane nk tau" ckp sorg mamat ni. Aku sendiri penah kene tarik, aku rase korg pn pnah kene tarik en? So kalo nk carik duit, bagi la usahanye ade. barulah diberkati Allah. Nilai pada duit tu pun lagi bermakna. x sia-sia la parents kite carik duit, x sia-sia la kite wat pinjaman PTPTN yg interest tinggi tu. Jangan la anda buang duit anda pada barang2 yg x patut tu.

mungkin lps bace ni korg rase aku ni sgt negatif n komplain byk, tp aku nk korg satu mende la? kenape org komplain? kenape wujudnye perkara negatif? aku rase org komplain utk mencari prkr lbh baik, utk bantu org sekeliling aku idop dgn lbh beriman dan gembira, aku tulis ni sbb aku kisah dgn ape yg da jd dgn masyarakat Malaysia skang. So x yah la korg kejar sgt barang2 yg de kat kedia tu, mende x larinye, kalo korg btol2 nk la kn, Allah akan bg so bersabar je la, Allah lbh memahami. Ade sebabnye x dpt sekarang. So jgn la korg semangat sgt dlm mende ni, bek korg luangkn mase dgn tlg kwn2 and keluarge korg. So harap2 la blog ni dpt membuke mata korg skit. Minx maaf la kalo merosakkn BM.

Salam....

4 comments:

  1. 1. Kos kehidupan di Malaysia tak tinggi kalau nak dibandingkan dengan negara lain. Ia dinaikkan pun untuk menaik taraf kehiduoan kita sekarang. Nak kos kehidupan rendah? Boleh, tinggal di negara seperti India. Saudara boleh lihat bagaimana keadaan di sana, bukan? Mereka terpaksa menjual organ mereka.

    2. Negara seperti Jepun, dan Amerika antara negara yang tinggi kos kehidupannya. Memang masih ada segelintir penduduknya yang tidak berumah, tetapi kerajaan mereka mampu memberi bantuan kepada mereka kerana kos kehidupan sedia ada memang tinggi = cukai tingi = jumlah yang disediakan untuk bantuan dll meningkat.

    3. Saya bersetuju dengan pendapat saudara mengenai lifestyle what so ever. Kebiasaannya golongan yang "kurang mewah" akan mengejar benda2 sedemikian. Mungkin boleh cuba menasihati sekurang-kurangnya ahli keluarga sendiri? Kalau mengkritik sahaja, tanpa cuba memperbaiki kesalahan orang lain, tidak gunanya.

    Sekian, sekadar berkingsi pandangan. Salam~

    ReplyDelete
  2. salam..thx for the info..
    i do agree dgn ape yg anda ckpkn. ape yg saya nk is sume org yg idop kat malaysia ni, idop dgn aman dan damai x mengira bangsa dan agama. tp cume satu perkara saje, saya mengkritik sbb saya rase ade byk prkr yg lbh kte improve dan so far x de lngsng pembangunan utk negara kite. hanya tertumpu pd lembah klang saje. saya bkn la nk kerajaan wat satu negara yg terus maju.

    saya cume nk Malaysians living in this country to able to live easily. skang aku tanye? not everbody boleh afford heatlthcare and food dgn sng. u know yg skang harga gula pn nek. sekurang2 bile duk overseas, mende tu dier jage. contoh la for 5 pounds, u can buy five meals. kalo rm5, skalinye mkn pn mungkin x lps. now u understand? this is what i mean dgn kos idop yg tinggi. kite pergi sane gune duit kite mmg la rase tinggi. trust me i know..

    so camni la, dgn usaha yg bek dan berkat doa. InsyaAllah negara kite akan maju dgn bek. aslkn org yg lead negara kite ni x corrupt lg..
    salam,
    p/s thx byk2 yek comment. terharu aku :)

    ReplyDelete
  3. salam...

    kalau kita kritik dan beri pandangan tentang negara kita...Tentu ada suara yang menyuruh kita pergi ke negara lain..
    1 Malaysia bukan mahu pindah ke india..1 Malaysia mahu tinggal di Malaysia..Kritik kerana kita mahu yang lebih baik...Kritik kerana kita mahi terus tinggal di sini...Nama pun negara demokrasi,,,

    Memang negara seperti jepun dan Amerika tinggi kos kehidupannya,,,Tapi pendapatan mereka juga tinggi berbanding di Malayisa..Jadi mereka boleh mengimbangi kos hiduo mereka..Mereka status negara maju..

    Tetapi kita masih belum mencapai status negara maju lagi...Cita-cita kita mahu menjadi status negara ekonomi berpendapatan tinggi masih belum sampai lagi saudari..Kita masih lagi memerlukan tenaga buruh yang murah...

    Status GINI(pengukur jurang kemiskinan) menunjukkan Malaysia berada di kedudukan kedua terburuk di Asia dalam ukuran jurang antara org kaya dan miskin...

    Harga minyak dan gula sudah naik,,,tapi pendapatan rakyat tidak naik,,,cukai pon begitu..Tol? takpayah citer laaa...

    ReplyDelete
  4. I've been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me.
    In my view, if all web owners and bloggers
    made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.


    Also visit my web site: the china travel company

    ReplyDelete